Zdrowa elastyczność

Zdrowa elastyczność to nie zaawansowane pozycje jogi, w których zakładamy nogę za głowę czy składamy się jak scyzoryk. To prędzej całościowa swoboda ciała w synergii ruchu.
Mity.
Choć wielu osobom elastyczność kojarzy się tylko z rozciąganiem, jest to mylące, ponieważ elastyczność to wydłużenie i powrót do wyjściowej długości, więc nie możemy wydłużyć się i pozostać na stałe w takiej pozycji.
Inny mit dotyczy myślenia, że to mięśnie się wydłużają w czasie rozciągania, tymczasem mięśnie utrzymują w zasadzie swoją stałą długość, a to tkanka powięziowa, która je otacza i łączy, ulega naprężeniu, aby potem znów wrócić do neutralnej długości.
Do zdrowego rozciągania potrzebujemy więc zarówno dobrze adaptującej się w ruchu (elastycznej) tkanki powięziowej, jak i odpowiedniej siły w mięśniach, które swoim napięciem pomagają wyhamowywać wydłużenie. Bez tej współpracy trudno byłoby utrzymać stabilność stawów w ruchu i wyhamować ruch.
W ćwiczeniach praca z elastycznością będzie zarówno aktywnym i pasywnym rozciąganiem - dopasowanym do swoich możliwości i bez dochodzenia do ekstremalnych  zakresów, jak i rytmiczne ruchy sprężynujące i nieustannie trening dynamicznej stabilności. Połączenie tych wszystkich elementów w wielowymiarowym ruchu przyniesie jeszcze więcej swobody i mobilności ruchu w stawach z adekwatnym napięciem w sieci mięśniowo - powięziowej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *