Kobieca Moc

Przygotowałam zróżnicowane sesje, z nadzieją, że będziesz mogła znaleźć coś dla siebie w różnych fazach cyklu i jak i fazach życia. Na pewno nie jest to pełna możliwa kombinacja, bo takich jest niezliczona ilość oczywiście.
Moim głównym zamysłem jest, aby w ciele pojawiła się świadomość oddechu w miednicy i brzuchu. To pierwsza podstawowa sprawa i czasem wystarczająca  Ponieważ okazuje się, że my kobiety, mamy z tym spory problem. Z natury wielozadaniowe, dokądś biegniemy, coś ogarniamy i często zapominamy.
Inna sprawa to fakt, że nie chcemy puścić brzucha z powodów estetycznych przy wdechu, co tylko pogarsza sprawę i z czasem w takim “przyblokowaniu” przepony spędzamy lata całe.
Zatem ożywiamy przepływ oddechu jak i energii przez brzuch i miednicę!

Aby ułatwić Ci dobieranie sesji na początku, podam przykłady ich stosowania wg mojego zamysłu, ale jestem pewna, że po kilku razach znajdziesz swój własny klucz.

Równowaga hormonalna:

  •  Hormonalnik 1
  •  Hormonalnik 2
  •   Temple flow
  •  Otwarte biodra i boki ciała
  •   Przestrzeń w miednicy

Podniesienie energii i poprawa metabolizmu:

  •   Core flow
  •   Temple flow
  •   Oczyszczająca sesja oddechowa
  • Hormonalnik 1

Dno miednicy
(równowaga to umiejętne angażowanie jak i rozluźnianie

  •   Siła dna miednicy
  •   Przestrzeń w miednicy
  •   Otwarte biodra i boki ciała
  • Core flow
  •  Temple flow
  •  Hormonalnik 2

Regeneracja
(oraz stany zapalne, problemy bólowe, bezsenność)

  •   Hormonalnik 1 (oprócz menstruacji)
  •   Miękki brzuch – spokojny umysł
  •   Wyciszająca sesja oddechowa
  • Hormonalnik 2


Spojrzenie od strony kobiecego cyklu:


Faza miesiączki
czas na łagodniejszą praktykę, a czasem na przerwę w ćwiczeniach fizycznych, wszystko zależy od tego jak się wtedy czujesz

  •   Miękki brzuch – spokojny umysł
  •   Wyciszająca sesja oddechowa
  •   Otwarte biodra i boki ciała

Faza pęcherzykowa
to dobry czas na energetyczną praktykę i stymulację hormonalną

  •   Hormonalnik 1 
  •   Core flow
  •   Temple flow
  • Hormonalnik 2
  • Siła dna miednicy
  • Oczyszczająca sesja oddechowa

Faza owulacyjna,
z reguły czujemy się dobrze, a nawet lepiej A jeśli bywa bolesna to wystarczy trochę praktyki otwierającej

  •   Hormonalnik 1 
  •   Core flow
  •   Temple flow
  • Hormonalnik 2
  • Siła dna miednicy
  • Oczyszczająca sesja oddechowa
  • Otwarte biodra i boki ciała
  • Przestrzeń w miednicy

Faza lutealna,
to dni przed menstruacją, obfitujące w różne doznania np. PMS, czyli napięcie przedmiesiączkowe, ten czas może być też związany z bólem i ogólnym pogorszeniem samopoczucia

  •   Hormonalnik 1 (w miarę możliwości)
  •   Hormonalnik 2 (w miarę możliwości)
  •   Przestrzeń w miednicy
  • Otwarte biodra i boki ciała
  • Wyciszająca praktyka oddechowa
  •  Temple flow (uwolnienie napięcia, ale nie chcemy doprowadzać do przegrzewania i podrażniania)

Te przykłady nie są sztywnymi zasadami, ruch i oddech mają kompleksowe działanie, więc pozwól sobie na eksperymenty i jeśli intuicyjnie czujesz, że jakiś zestaw Ci służy to korzystaj z niego.
W wielu szkołach jogi nie wykonuje się pozycji odwróconych w czasie menstruacji, ani intensywnych siłowych pozycji. Dla mnie ma to sens i też stosuję tę zasadę, dlatego zaznaczam to w opisach. Ale nie jest to przestrzegane przez wszystkie tradycje, niektóre np. robią przerwę w praktyce w czasie pełni i nowiu, więc szukaj własnych zasad najlepszych dla siebie.

Polecam Ci też tekst o dnie miednicy przygotowany przez Beatę Lisowską.

Oraz mój wpis https://jogafusion.pl/dno-miednicy-rownowadze/

Wprowadzenie


Kilka słów, w tym o oddechu i o tym co znajdziesz w kursie.

Siła dna miednicy – 50 minut


Praktyka, która pomoże Ci uświadomić sobie dno miednicy oraz jego siłę. Zajęcia mają charakter wzmacniający te mięśnie, pomagają świadomie je zaangażować do pracy wspierającej kręgosłup i stawy biodrowe. Rytm jest spokojny, dzięki czemu możesz skierować uwagę do wewnątrz, aby w swoim tempie trenować czucie głębokie i kontakt z energią miednicy.

Przestrzeń w miednicy – 60 minut


Na tych zajęciach uświadomisz sobie, jak bardzo napięcie bioder i nóg wpływa na przepływ energii w biodrach i miednicy. Sesja poświęcona jest otwieraniu bioder i tworzeniu przestrzeni w miednicy, zarówno za pomocą pozycji jogi, jak i bardzo świadomego oddechu. Szczególnie przyglądamy się jakie znaczenie ma wdech na poziomie brzucha i bioder.

Miękki brzuch – spokojny umysł – 50 minut


Proponuję Ci łagodną sesję, gdzie poprzez stopniowe rozluźnianie ciała w różnych ułożeniach, wraz z rozluźnieniem brzucha i swobodą oddechu, Twój umysł wróci do równowagi. To zajęcia, które mogą być pomocne w czasie różnych stanów zapalnych, osłabienia i bólu (np.bolesna miesiączka). Taki czas wymaga skierowania całej uwagi na proces regeneracji. Z tego też powodu używamy dającego komfortu podparcia, ułatwiając sobie skierowanie uwagi na ten właśnie proces.

Oczyszczająca sesja oddechowa – 25 minut


Ta praktyka koncentruje się na dynamicznym wydechu Kapalbhati, który wymaga zaangażowania dna miednicy i mięśni brzucha. Działa stymulująco i oczyszczająco, poprawia trawienie i wzmacnia brzuch. Będzie dobrym rozpoczęciem dnia, szczególnie gdy czujesz brak energii i zatkane zatoki, lub chcesz poprawić swój metabolizm. Pamiętaj aby wykonywać ten oddech na pusty brzuch. Kapalbhati nie wykonuj w czasie menstruacji, przy osłabieniu, czy bólu głowy. Sesja kończy się oddechem naprzemiennym Nadi Śodhana Pranayama, który równoważy półkule mózgowe i balansuje układ nerwowy.

Hormonalnik 1 – pozycje odwrócone i wygięcia – 60 minut


Pozycje odwrócone znane są ze swych wszechstronnych właściwości, szczególnie dotyczących układu odpornościowego. Dzięki poprawie krążenia i specyficznemu ułożeniu głowy będą też działać stymulująco na przysadkę mózgową czy tarczycę oraz wzmacniają dno miednicy. W tej sesji wykorzystuję krzesła, aby pozycje odwrócone były bardziej przystępne i nie obciążały nadmiernie kręgosłupa szyjnego. W ten zestaw wplecione jest też parę podpartych wygięć, które otwierają cały przód ciała, wpływając na stymulację tarczycy i jajników. Tego zestawu nie wykonuj w czasie menstruacji. Upewnij się też, czy nie masz przeciwwskazań do wykonywania pozycji, które powodują zwiększenie ciśnienia (np. problemy z wysokim ciśnieniem czy poważne wady wzroku).

Hormonalnik 2 – poprawa krążenia w miednicy za pomocą automasażu – 45 minut


Piłeczka w akcji. Masujemy piłeczką miednicę od zewnątrz, wpływając w ten sposób również na głębsze warstwy. Przede wszystkim stymulujemy tym masażem ważne miejsca połączeń mięśniowo-powięziowych (kość krzyżowa, kość łonowa, kości pośladków, mostek, biodro) dzięki czemu poprawiamy krążenie w całej miednicy i ułatwiamy ślizg między tkankami. Plus doświadczamy w swoim ciele gdzie jest najwięcej napięć i uczymy się świadomego rozluźniania. Mam nadzieję, że pokochasz pracę z piłeczką 

Core flow – sesja wzmacniająca – 60 minut


Praktyka w formie vinyasy (przechodzenia z pozycji do pozycji), sporo pozycji wzmacniających, w szczególności mięśnie brzucha, grzbietu i ramiona. Praca nad stabilnością kręgosłupa i wzmacnianiem dna miednicy. Ta sesja wpłynie też na poprawę metabolizmu i doda Ci energii.

Temple flow – sesja energetyczna i oczyszczająca – 50 minut


Te zajęcia można by też nazwać flow dla przywodzicieli   Zdecydowanie wzmacniająca dla nóg, szczególnie wewnętrznych ud.  W tej sesji balansujemy między zaangażowaniem dna miednicy, a przestrzenią w miednicy. Dynamiczny oddech działa oczyszczająco i podsyca ogień trawienny, czyli poprawia też metabolizm. A jednocześnie możemy wypuścić z siebie trochę napięć, aby energia mogła swobodnie przepływać. Krótka seria oddechów lwa pomoże Ci uwolnić gardło i poprawić krążenie w rejonie tarczycy.

Otwarte biodra i boki ciała – 60 minut


Sesja rozluźniająca biodra i nogi. Pomoże Ci zrównoważyć pracę stabilizującą ze świadomym otwarciem w podstawie miednicy i biodrach. Spokojne i miękkie flow gdzie oddech wprowadza Twoje ciało w ruch. Poprawi krążenie w miednicy i w nogach, jak i zadziała tonizująco na umysł.

Wyciszająca sesja oddechowa – 35 minut


Gdy odnajdziesz kontakt ze swoim oddechem przeponowym wpłynie to od razu wyciszająco na układ nerwowy. W tej sesji możesz pogłębić ten stan dzięki kontrolowanemu oddechowi Ujjayi (z użyciem aktywizacji dna miednicy, przepony i gardła) oraz oddechowi brzęczących pszczół, czyli Bhramari. Praktyka dobra zarówno jako forma wyciszenia przed snem, czy też na zakończenie sesji asan, w ramach końcowej relaksacji.

Relaksacja z masażem brzucha – 15 minut


Może wiesz, że w jelitach wytwarzamy więcej serotoniny niż w mózgu i zapewne słyszałaś naukowe nowiny, że jelita to nasz drugi mózg. Serotonina, zwana hormonem szczęścia, powoduje to uczucie przyjemności gdy zjemy coś dobrego, jak i uczucie błogiego szczęścia gdy jesteśmy w ramionach ukochanej osoby. Jednak gdy nasz organizm funkcjonuje w stanie nieustannego napięcia, zmaga się z chorobą lub innymi przeciążeniami, może się okazać, że stan błogiej przyjemności zdarza się coraz rzadziej… Może nie da się tego odmienić w 5 minut, ale na pewno warto poświęć 5 minut dziennie, aby stopniowo wspierać swój organizm w dążeniu do tego stanu. Zatem robimy masaż jelit ku dobrostanowi swojej mikroflory i rozpływaniu szczęścia do wszystkich komórek.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *