Zdrowa elastyczność

Zdrowa elastyczność to nie zaawansowane pozycje jogi, w których zakładamy nogę za głowę czy składamy się jak scyzoryk. To prędzej całościowa swoboda ciała w synergii ruchu.
Mity.
Choć wielu osobom elastyczność kojarzy się tylko z rozciąganiem, jest to mylące, ponieważ elastyczność to wydłużenie i powrót do wyjściowej długości, więc nie możemy wydłużyć się i pozostać na stałe w takiej pozycji. Inny mit dotyczy myślenia, że to mięśnie się wydłużają w czasie rozciągania, tymczasem mięśnie utrzymują w zasadzie swoją stałą długość, a to tkanka powięziowa, która je otacza i łączy, ulega naprężeniu, aby potem znów wrócić do neutralnej długości.
Do zdrowego rozciągania potrzebujemy więc zarówno dobrze adaptującej się w ruchu (elastycznej) tkanki powięziowej, jak i odpowiedniej siły w mięśniach, które swoim napięciem pomagają wyhamowywać wydłużenie. Bez tej współpracy trudno byłoby utrzymać stabilność stawów w ruchu i wyhamować ruch.
W ćwiczeniach praca z elastycznością będzie zarówno aktywnym i pasywnym rozciąganiem – dopasowanym do swoich możliwości i bez dochodzenia do ekstremalnych  zakresów, jak i rytmiczne ruchy sprężynujące i nieustannie trening dynamicznej stabilności. Połączenie tych wszystkich elementów w wielowymiarowym ruchu przyniesie jeszcze więcej swobody i mobilności ruchu w stawach z adekwatnym napięciem w sieci mięśniowo – powięziowej.

Najprostszym przykładem jest elastyczna gumka, której rozciągnięcie wymaga pracy, ale ta sama gumka samodzielnie powróci do swojej wyjściowej długości. Kiedy rozciągniesz gumkę, poczujesz energię konieczną do jej rozciągnięcia, a kiedy kiedy gumka na powrót skurczy się, odskakując, uderzy ona o twoje palce i wówczas z pewnością doświadczysz energii uwalnianej przy tym powrocie. Podczas chodu tkanka elastyczna jest rozciągana (“ładowana”) raczej na sposób bierny przez naturalne działanie siły grawitacji oraz sił reakcji podłoża“Urodzony aby chodzić” James Earls

Krótki FB Poradnik w temacie elastyczności TU

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *