1

POZYCJE ODWRÓCONE – WARIANTY UPROSZCZONE I PODPARTE DLA KAŻDEGO

Bardzo często pozycje odwrócone kojarzą się tylko z tymi najbardziej widowiskowymi, jak stanie na głowie, czy stanie na rękach. Jeśli dopiero zaczynasz praktykę jogi to może podziwiasz te pozycje i zastanawiasz się czy kiedyś uda Ci się je wykonać. Oczywiście przy regularności i wytrwałości na pewno przyjdzie ten czas.
Możesz jednak korzystać z działania tych pozycji już teraz, wykonując nieco prostsze warianty i stopniowo ucząc swoje ciało “bycia do góry nogami” niekoniecznie dosłownie :)

Co warto wiedzieć na temat pozycji odwróconych?

Jest to grupa pozycji, która ma bardzo szerokie spektrum działania szczególnie dla układu krążenia, układu limfatycznego i układu nerwowego…a co za tym idzie dla całego organizmu.
Układ krążenia:
Gdy odwracamy swoje ciało względem grawitacji – wpływamy na ciśnienie żylne, ułatwiamy przepływ krwi, a dzięki działaniu grawitacji dochodzi do zwiększonego napływu dotlenionej krwi do mózgu czy gruczołów dokrewnych.
Dlatego też po wykonaniu takich pozycji możemy czuć ożywienie i pobudzenie, szczególnie takie pozycje jak: stanie na głowie, stanie na rękach i przedramionach, czy mostek – będą mieć takie działanie.
Układ limfatyczny:
Poleca się często, aby osoby, które mają tendencję do opuchniętych nóg, zbierania wody w organizmie kładły się czasem z nogami na ścianie, prawda? To właśnie znów działanie grawitacji pomaga w sprawniejszym działaniu układu limfatycznego, który transportuje płyn ustrojowy i pośredniczy w wymianie pomiędzy krwią i innymi tkankami oraz wspiera układ immunologiczny. Zatem jak najbardziej warto regularnie położyć się z nogami wyżej.
Układ nerwowy i hormonalny:
To w dużej mierze od układu nerwowego zależało będzie funkcjonowanie całego układu hormonalnego. Pozycje odwrócone mogą być ogromnym wsparciem i działać zarówno stymulująco dla organów wewnętrznych pobudzając ich pracę (działanie układu sympatycznego) jak i wprowadzać stan wyciszenia i spokoju pozwalając na głęboką regenerację (działanie układu parasympatycznego).
Dobrze dobrane pozycje mogą być wspaniałym wsparciem przy różnych problemach hormonalnych.
Patrząc z perspektywy układu nerwowego, pozycje o charakterze bardziej stymulującym i pobudzającym – aktywizujące sympatyczny układ nerwowy – takie jak stanie na głowie, na rękach czy przedramionach  – będą pobudzać organy wewnętrzne do pracy.
Natomiast pozycje typu świeca, pozycja mostu na barkach czy pozycja wodospadu – pomogą w wyciszeniu, czyli aktywizacji parasympatycznego układu nerwowego – któy pozwala organom na regenerację.
Dobrze łączyć te pozycje w sesji zaczynając od tych pobudzających, a zakańczając regenerującymi.

Gdy odwracamy ciało do góry nogami potrzebujemy odpowiedniej siły i stabilności, potrzebujemy też dużej świadomości ciała, aby odnaleźć się w tak nietypowym ułożeniu. A do tego wszystkiego potrzebujemy też odwagi i pewności siebie.
Z własnego doświadczenia, obserwacji innych praktykujących jogę wiem, że ten pierwszy raz, gdy uda się stanąć na głowie czy na rękach (pomimo niepewności) pojawia się od razu uczucie radości. To uczucie przekroczenia swojego dyskomfortu i lęku przed nieznanym działa uszczęśliwiająco 🤸

“Odwrócone” to też grupa pozycji, która w pełnej formie może okazać się niedostępna, ze względu na przeciwwskazania zdrowotne np. problemy z kręgosłupem szyjnym czy z ciśnieniem. A nawet jeśli tych przeciwwskazań nie ma to jakiś czas potrzeba aby przygotować się do ich wykonywania. Dobrze więc zacząć od prostszych wariantów, których działanie będzie podobne.

Poniżej kilka pozycji, które mogą być wykonywane jako zamienniki stania na głowie, choć są w oparciu na nogach, to jednak głowa zwrócona jest czubkiem do ziemi.

Plus warianty w podparciu na krześle, w których łatwiej dopasować dla siebie wygodną pozycję. Będą to też warianty o działaniu bardziej wyciszającym, ze względu na oparcie głowy. Wskazane na przykład przy problemach z ciśnieniem, bólami głowy czy wyczerpaniem.

Kolejna seria pozycji, ma charakter wyciszający i regenerujący – jako zamienniki pozycji świecy. Każde ustawienie powinno być wygodne i sprzyjające rozluźnieniu.

Zachęcam, aby te asany wprowadzić do swojej regularnej praktyki. Jest to bardzo ważna grupa pozycji, a wykonywanie ich regularnie nauczy Cię jeszcze głębszego kontaktu ze sobą, pozwoli na wyciszenie układu nerwowego i spowolni procesy starzenia organizmu dzięki regeneracji organów wewnętrznych.

Jeśli chcesz spróbować pełnych sesji o regenerującym charakterze zajrzyj do mojego e-booka. Dostępny także po zakupie dowolnego abonamentu w Klubie

Ania

Nagranie z Klubowgo Poradnika Live FB

Comments 1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *