O Dobrostanie Kręgosłupa

Czy zastanawiasz się czasem co to znaczy mieć zdrowy/silny/elastyczny kręgosłup?

Wiemy, że kręgosłup jest ważny i wystarczy tylko jeden uraz, aby się o tym przekonać i zobaczyć jaki wpływ ma na całościowe funkcjonowanie ciała. Całe szczęście jest to tak dobrze wymyślona maszyneria, że potrafi nas nosić bardzo długo, pomimo wielu przeciążeń.
“Ludzki kręgosłup – bardziej niż wszelkie inne struktury kręgowców – odzwierciedla pełną pomysłowość natury. Z perspektywy budowy ciała widać wyraźnie, że ludzie mają najmniejszą podstawę podparcia, najwyższy środek ciężkości i najcięższy mózg (proporcjonalnie do całego ciężaru ciała) ze wszystkich innych ssaków. (…)
Pod względem funkcjonalnym układ ten wyewoluował najwyraźniej w celu zmagania się z przeciwstawnymi wymogami stabilności i plastyczności. Przednia kolumna trzonów kręgowych zmaga się z unoszeniem ciężaru i siłami ściskającymi, a tylna kolumna łuków zmaga się z siłami rozciągania, wytwarzanymi poprzez ruch. W obrębie każdej kolumny w dynamicznej relacji kości i miękkich tkanek zachodzi równowaga między sthira a sukha.”

“Joga. Ilustrowany przewodnik anatomiczny” Leslie Kaminoff

Bardzo lubię to porównanie Leslie Kaminoff’a – budowy kręgosłupa do definicji asany z Jogasutr Patanjalego “sthira sukham asanam” co najczęściej tłumaczy się: asana powinna być stabilna i wygodna. Inne częste tłumaczenie odnosi się do równowagi między wysiłkiem i łatwością (bezwysiłkowością). Zatem pięknie można to odnieść do funkcji naszego kręgosłupa, który radzi sobie dzięki umiejętnemu balansowaniu między stabilizacją a swobodą ruchu/plastycznością, co potwierdza jego budowa.

Tę ważną relację między stabilnością a ruchem możemy lepiej zrozumieć wykorzystując model tensegracyjny. Słowo tensegracja* składa się z dwóch słów: tension (naprężenie) oraz integrity (integralność). Jest to struktura która łączy w sobie elementy sztywne (np. kości) połączone elementami elastycznymi (np. układ mięśniowo-powięziowy). Charakterystyczną jej cechą jest dystrybuowanie napięcia na całość struktury, a gdy napięcie zostaje usunięte struktura wraca do swojego neutralnego położenia.

Przykład działania takiego modelu możesz zobaczyć w powyższych filmach.

W marcu i kwietniu w Klubie  będziemy zgłębiać takie tematy – jak nierównowaga napięć zmienia nasze struktury i co się wtedy wydarza. Ale przede wszystkim będziemy szukać sposobów, aby poprzez świadomy ruch, oddech docierać do tych miejsc, które wymagają więcej troski poszukując stanu DOBROSTANU 😊

“Kiedy napięcia w ciele są zrównoważone, mamy do czynienia z czymś co można określić mianem braku wysiłku”
James Earls: “Urodzony, aby chodzić”

*Nazwa przypisywana:  Richardowi Buckminster Fullerowi (architekt i konstruktor) i Kennethowi Snelsonowi (rzeźbiarz i fotograf).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *